این دوره با هدف توانمندسازی مدیران ارشد، مدیران میانی، رؤسا و معاونین کسب و کارهای مختلف کشور در حوزه تحلیل و تحلیل¬گری کسب و کار طراحی شده است. از آنجا که تحلیل روندها و رویدادهای محیط کسب و کار و حل مسائل موجود در کسب وکار یکی از وظایف مهم مدیران است، آن ها باید بتوانند با پردازش داده ها، روندها و رویدادها، آینده کسب و کار را ترسیم و مدیریت کنند. هدف تحلیل و تحلیل¬گری کسب و کار، شناسایی و ردیابی روندها و رویدادهای جاری و بالقوه کسب و کار است که فرصت ها و تهدیدها و همچنین قوت ها و ضعف ها را برای تداوم موفقیت یک سازمان ایجاد می کنند. در این دوره قصد داریم تا با بهره گیری از اساتید صاحب نام، دانش بدنه مدیریتی کسب و کارها را در حوزه های تحلیل و تحلیل¬گری تقویت کرده و آن ها را برای بهره گیری بهتر از فرصت ها و مدیریت چالش های در حال ظهور در این زمینه آماده تر نمائیم. کسب و کارها پویا هستند، از این رو توانمندسازی مستمر سرمایه های انسانی جهت تحلیل محیطِ دائما در حال تغییر، از الزامات موفقیت به شمار می رود. این دوره با این فلسفه فکری طرح ریزی شده است تا توان رقابتی کسب و کارها و نقش آفرینی موثرتر آن ها در بازار و اجتماع را با تکیه بر نیروهای انسانی به روز، توانمند، حرفه ای و با دانش میسرتر نماید. فاصلۀ میان مطالب آکادمیک با نیازهای اجرائی و عملیاتی فضای کسب و کار همواره یکی از مسائل پیش روی نظام آموزشی کشورمان بوده است. در کشورهای اروپائی نظیر فرانسه و سوئیس و در رشته های مدیریت و کسب و کار، مدارس عالی کسب و کار از طریق همکاری و مشارکت با سازمان های تخصصی نظیر اتاق های بازرگانی و تشکل ها سعی در تلفیق و تقریب دانشگاه و صنعت نموده اند. بر همین اساس در طراحی این دوره تلاش شده تا حدودی مطالب آموزشی با همکاری و مشارکت فعالین و کنشگران اجرائی این حوزه ارائه شده و صرفاً به ارائۀ مطالب نظری و انتزاعی بسنده نشود. این دوره حاوی مطالبی است که دانش پذیران را برای ورود بهتر و مؤثر تر به فضای کسب وکار آماده می سازد و همزمان سطوحی از تفکر تحلیلی و قابلیت اجتهاد علمی و عملیاتی را در حوزۀ تحلیل و تحلیل¬گری کسب و کار در سطح یک دکترای حرفه ای در ایشان ایجاد می کند. علاوه بر مطالب نظری که می تواند به چارچوب بندی و سازماندهی فکری دانش پذیران کمک کند، در این دوره نکات اجرائی و ابزارهای علمیاتی نیز در اختیار دانش پذیران قرار خواهد گرفت. همچنین در پایان دوره دانش پذیران با تهیۀ یک خطابۀ علمی و انگیزشی دستاورد علمی و تحلیلی خود را برای سایر علاقمندان به تصویر خواهند کشید. در طراحی این دوره تلاش شده تا یک سیر منطقی از شناسائی بازارها تا تدوین استراتژی تحلیل و تحلیل¬گری کسب و کار دیده شوند. همچنین تعدادی از دروس جهت تقویت مهارت های فکری، گفتاری و ارتباطی دانش پذیران در فضای تحلیل و تحلیل¬گری کسب و کار نیز پیش بینی شده است.