این دوره با هدف توانمندسازی کارشناسان و مدیران کسب و کارهای کشور طراحی شده است. از آنجا که تحلیل روندها و رویدادهای محیط کسب و کارها و حل مسائل موجود در آن ها یکی از وظایف مهم کارشناسان و مدیران است، آن ها باید بتوانند با پردازش اطلاعات روندها و رویدادها، آینده ی کسب و کار را ترسیم و مدیریت کنند. هدف تحلیل کسب و کار، شناسایی و ردیابی روندها و رویدادهای جاری و بالقوه ای است که فرصت ها و تهدیدها و همچنین قوت ها و ضعف ها را برای تداوم موفقیت یک سازمان ایجاد می کنند. در این دوره قصد داریم تا با بهره گیری از اساتید صاحب نام، دانش بدنه مدیریتی و کارشناسی کسب و کارها را تقویت کرده و آن ها را برای بهره گیری بهتر از فرصت ها و مدیریت چالش های در حال ظهور آماده تر نمائیم. کسب و کارها پویا هستند، از این رو توانمندسازی مستمر سرمایه های انسانی جهت تحلیل گری محیطِ دائما در حال تغییر، از الزامات موفقیت به شمار می رود. این دوره با این فلسفه فکری طرح ریزی شده است تا توان رقابتی کسب و کارها و نقش آفرینی مؤثرتر کارشناسان و مدیران آن ها در بازار را با تکیه بر نیروهای انسانی به روز، توانمند، حرفه ای و با دانش میسرتر نماید. اساساً کسب و کارها مبتنی بر انسان هستند، بدین معنا که نیروهای انسانی از طراحی و توسعه محصولات تا ارائه بی واسطه آن ها به مشتریان نقش بسیار حیاتی دارند. فرآیند تحلیل در مفهوم اولیه بدین معنا است که کارشناسان و مدیران علائم و نشانه های لازم برای روندها، رویدادها و روابط محیطی که بر کسب و کار آن ها تأثیر می گذارد را کسب کنند. سازمان ها اغلب محیط را تحلیل می کنند تا نیروهای بیرونی سازمان که در سازمان تغییرات ایجاد می کنند را درک نمایند و متناسب با نحوه تأثیرگذاری این عوامل، واکنش های مؤثری برای ارتقای موقعیت کسب و کار در آینده نشان دهند. از این رو سرمایه گذاری در تقویت نیروی انسانی و تقویت دانش و مهارت آنان در تحلیل کسب و کار به معنای توسعه قابلیت های رقابتی خود کسب و کارها می باشد.