
برنامه جامع دوره سای دی روابط موضوعی در کار بالینی(آبجکت ریلیشن)
آشنایی با مفاهیم و کلیات نظریه روابط موضوعی (۲۵ ساعت)
تعریف و خاستگاه روابط موضوعی در روانکاوی
تمایز نظریه روابط موضوعی با نظریه غرایز فرویدی
مفهوم «ابژه» و «رابطه با ابژه» در روان انسان
جهان درونی، ابژههای درونی و بیرونی
فانتزی ناخودآگاه و نقش آن در شکلگیری ذهن
مکانیزمهای بنیادین (درونفکنی، فرافکنی، تجزیه، همانندسازی فرافکنانه)
ساختار خود و ابژه در تعامل با محیط و دیگران
نظریههای رشد و تحول از دیدگاه روابط موضوعی (۲۰ ساعت)
رشد هیجانی از تولد تا تثبیت ابژه
موقعیت پارانوئید–اسکیزوئید و موقعیت افسردهوار
مفهوم Object Constancy و تحول ارتباطی
رابطه مادر–نوزاد و نقش محیط تسهیلگر در رشد خود
تفاوت رشد از منظر کلاین، وینیکات و فربرن
نظریهپردازان کلیدی روابط موضوعی (۹۰ ساعت)
:نظریهپرداز محورها
ملانی کلاین (Melanie Klein) موقعیتها، فانتزی، حسادت، گناه و ترمیم
رونالد فربرن (Ronald Fairbairn) نقد فروید، ابژه بد، ساختار جدید من–نهاد–فرامن
هری گانتریپ (Harry Guntrip) شخصیت اسکیزوئید، انزوای درونروانی، عشق و ترس
دونالد وینیکات (Donald Winnicott) مادر خوب بهقدر کافی، فضای گذار، خود حقیقی و کاذب
ویلفرد بیون (Wilfred Bion) تفکر، ظرف و مظروف، حمله به پیوندها
اوتو کرنبرگ (Otto Kernberg) سازمان شخصیت، پرخاشگری، روابط موضوعی در اختلالات مرزی
جیمز مسترسن (James Masterson) درمان شخصیتهای مرزی و خودشیفته، سلف واقعی و کاذب
توماس اوگدن (Thomas Ogden) ذهن سوم، رؤیاپردازی مشترک، ذهن تحلیلی دوگانه
کاربست بالینی در درمان فردی (۴۰ ساعت)
نقش درمانگر در میدان روابط موضوعی
انتقال و ضدانتقال در روابط موضوعی
کار با فرافکنی و همانندسازی فرافکنانه
تنظیم اضطراب و ظرفیت تفکر در درمان
مواجهه با سازمانهای مختلف شخصیت (نوروتیک، مرزی، اسکیزوئید)
درمان از دید کلاین، وینیکات و بیون
کار با موقعیت افسردهوار و فرایند ترمیم
رابطه درمانی به عنوان فضای مشترک ناخودآگاه
خاتمه درمان و سوگواری در روابط موضوعی
مباحث نظری پیشرفته و مقایسهای (۱۵ ساعت)
روابط موضوعی و نظریه دلبستگی (Bowlby و Fonagy)
روابط موضوعی و نظریه لاکانی: ابژه در سنت فرانسوی و بریتانیایی
روابط موضوعی در تلفیق با MBT، TFP و رویکردهای مدرن
بازاندیشی در مفهوم خود و دیگری در درمان تحلیلی معاصر
مباحث فرهنگی و حرفهای (۱۰ ساعت)
ملاحظات فرهنگی در کاربست روابط موضوعی در ایران
اخلاق حرفهای در درمان تحلیلی
مرزهای درمان و نقش درمانگر به عنوان ابژه
برنامه تکمیلی کار عملی
«کارگاه گروهی افزایش ظرفیت روانی و تحلیل روابط موضوعی»
مدت: ۱۰۰ ساعت
شیوه اجرا: گروهی (تجربی–تحلیلی)
هدف کلی: پرورش ظرفیت تفکر، تحمل هیجان، درک روابط ابژهای خود و دیگران در بستر گروه
محور اول: خودآگاهی و ظرفیت تأمل (۳۰ ساعت)
خودآگاهی از روابط ابژهای شخصی بررسی الگوهای رابطهای در زندگی شخصی و حرفهای
کار با فرافکنی و همانندسازی فرافکنانه در روابط گروهی تمرین مشاهده انتقالها و ضدانتقالها در گروه
رشد ظرفیت تأمل (Reflective Function) افزایش توان تحمل ابهام، تضاد و ندانستن
درک تجربه درونی در مواجهه با دیگری تمرین گفتوگو و بازتاب احساسات در لحظه
از واکنش به تفکر: حرکت از تجربه به معنا تمرین تبدیل هیجان خام به اندیشه (الگوی بیونی)
محور دوم: روابط موضوعی در گروه (۳۰ ساعت)
گروه بهمثابه میدان روابط موضوعی شناسایی بازنماییهای ابژهای در تعاملات گروه
دینامیک فرافکنی و جذب هیجانی در گروه تحلیل پدیدههای انتقال جمعی
دفاعهای جمعی و مقاومتهای گروهی مشاهده دفاعها در سطح بینفردی
نقش درمانگر یا رهبر گروه بهعنوان ظرف (Container) تجربهی containment از نگاه بیون
تحلیل تجربه زیسته در گروه بازاندیشی در تعاملات اعضا و پیوند با نظریه
محور سوم: ظرفیت تحمل و بازسازی روابط درونی (۲۰ ساعت)
مواجهه با موقعیت افسردهوار در گروه تحمل فقدان، گناه و تمایل به ترمیم
از ابژه بد به ابژه کل: حرکت به سمت یکپارچگی روانی تمرین پذیرش دوگانگی عشق/نفرت
ترمیم رابطه درونی از طریق تجربه گروهی بازسازی الگوهای رابطهای ناکارآمد
درک تفاوت فردی در روابط ابژهای تمرین مشاهده بدون قضاوت
محور چهارم: ادغام تجربه و یادگیری (۲۰ ساعت)
بازخوانی مفاهیم نظری در پرتو تجربه گروهی گفتوگوی تلفیقی بین نظریه و تجربه
نوشتن بازتاب شخصی (Reflective Journal) ثبت تحول ذهنی و هیجانی طی دوره
گفتوگو درباره نقش درمانگر در روابط انسانی تمرکز بر ethical self-awareness
جمعبندی نهایی و یکپارچهسازی روانی–تحلیلی مرور سیر رشد روانی در دوره
:روشها
گروهدرمانی تحلیلی
بازتاب گروهی (Group Reflection)
تمرینهای مشاهده و گفتوگو
تحلیل فرایند گروه (Group Process Analysis)
نوشتار تأملی و بازخوانی تجربه (Reflective Writing)
برای اطلاعات بیشتر با شماره 02161117421 تماس بگیرید
